Tuesday, June 2, 2009

Trisslotter!


Plötsligt händer det! Ja det är ju det man hoppas på när man köper en lott, i dag är det kanske min tur att få sitta i rutan och skrapa fram 50 000 i månaden i 25 år! Men jag som ändå är statistiker borde ju inte köpa lotter, men det är ju även lite av spänningen man köper! =) Men idag så räknade jag lite på sannolikheterna att få tre klöver på en lott, (jag är inte såååå tråkig som jag låter..haha). Köper man en lott i veckan så tar det i snitt ca 38 500 år innan man får 3 klöver, köper man en om dagen så tar det i snitt ca 5500 år innan 3 klöver dyker upp! Känns som man måste bli rätt gammal och köpa rätt många lotter för det ska slå in! =) Sen att chansen är ytterst liten att man faktiskt får maxbelopp och max antal år när man väl sitter och skrapar i TV kan vi räkna på en annan gång! :)

No comments: